Sprzedaż online na start: marketplace czy własny sklep internetowy?

Czy wiesz, że aż 77% internautów dokonuje zakupów online , a liczba osób, które korzystają z kanału e-commerce nieustannie się zwiększa? To wystarczający powód do tego, aby zacząć prowadzić sprzedaż online. Chcesz dołączyć do świata e-commerce? Na start odpowiedz sobie na ważne pytanie: własny sklep internetowy czy marketplace? Poznaj wady i zalety obu rozwiązań.

Kanał sprzedaży online ma znaczenie

To, gdzie będziesz oferować swoje produkty, ma ogromne znaczenie dla powodzenia Twojego e-biznesu. Co masz do wyboru? Opcje są dwie.

  • Z jednej strony możesz postawić na własny sklep internetowy – działający pod własnym adresem www, odrębny i niezależny, z Twoją marką.
  • Z drugiej strony masz możliwość dołączyć do marketplace – sklep możesz uruchomić np. w ramach Allegro.

Co wybrać? Własny sklep internetowy czy marketplace? Od razu warto powiedzieć wyraźnie: nie ma jednego „idealnego” rozwiązania dla każdego. Jednak zanim obierzesz któryś z kierunków, poznaj plusy i minusy obu kanałów e-sprzedaży. To pozwoli Ci podjąć świadomą decyzję.

Własny sklep internetowy: niezależność i koszty

Własny sklep internetowy kusi przede wszystkim wizją możliwości tworzenia własnej, niezależnej marki. Takiej, która będzie niezależna i pozwoli swobodnie kreować politykę cenową czy model sprzedażowy. Dlatego to o tym rozwiązaniu sprzedawcy myślą w pierwszej kolejności.

I rzeczywiście, kluczową zaletą własnego sklepu internetowego jest „wolność”, jaką daje to rozwiązanie. Trzeba też jednak pamiętać o wyzwaniach, które czekają na Ciebie przy wyborze tej formy e-działalności.

Własny sklep internetowy to spore koszty – zarówno na start, jak i na późniejszych etapach. Będą się one wiązały z takimi elementami jak:

  • zaprojektowanie i wykonanie e-sklepu – aby działał on niezawodnie i był dostosowany do wymogów współczesnego klienta (np. związanych z bezpieczeństwem dokonywania płatności), musisz sporo zainwestować. To zazwyczaj koszt na poziomie kilkunastu tysięcy złotych lub wyższy;
  • wykupienie domeny i serwera hostingowego,
  • oprogramowanie do obsługi zamówień klienta,
  • utrzymanie serwisu – to tzw. koszty administracyjne.

Istotne są również wydatki na promocję własnego sklepu internetowego. To, że taki serwis powstanie nie sprawi, że klienci automatycznie go odnajdą i zaczną dokonywać zakupu. Istotne będą więc inwestycje w:

  • pozycjonowanie e-sklepu,
  • płatne reklamy typu Google Ads,
  • kampanie prowadzone w mediach społecznościowych.

To kolejne co najmniej pięciocyfrowe sumy do wydania.

Marketplace – sklep dostępny od ręki, przy minimalnych kosztach

Co to jest marketplace? Najprościej – to platforma sprzedażowa, na której swoje produkty wystawia wielu sprzedawców. Brzmi zniechęcająco, bo obawiasz się konkurencji? Spójrz na tę kwestię z innej perspektywy. W Polsce aż 80% e-zakupów zaczyna się od Allegro. Rodzimy marketplace, zaliczany do top 10 na świecie, to sprawdzona i doskonale znana marka. To właśnie ten serwis, w poszukiwaniu okazji zakupowych, odwiedza aż ponad 21 mln użytkowników miesięcznie. Chociaż trudniej jest tu budować własną, niezależną markę, zyskujesz znacznie realniejsze szanse na szybkie pozyskanie klienta.

Sklep na marketplace to:

  • „szybki start” – do rozpoczęcia sprzedaży wystarczy jedynie założenie konta Firma na Allegro i aktywowanie go. Potem można już wystawiać oferty;
  • system sprzedażowy dostępny bez opłat – nie musisz inwestować w oprogramowanie do obsługi klientów. Na Allegro wszystko „jest i działa”. Płacisz jedynie za opcjonalne, zaawansowane narzędzia monitorowania i analizy wyników sprzedażowych;
  • łatwy dostęp do milionów klientów – możesz do nich dotrzeć bez pozycjonowania swojego e-sklepu;
  • szeroka gama narzędzi wspomagających sprzedaż – w ramach Programu powitalnego na start do wielu z nich otrzymasz dostęp ze zniżką do 100% przez pierwsze 90 dni.

Pamiętaj też, że opłaty związane z korzystaniem ze sklepu na marketplace wiążą się głównie z prowizją od zrealizowanej sprzedaży. Nie ponosisz więc stałych kosztów, które byłyby naliczane bez względu na osiągane wyniki.

A co z minusami? Dla wielu wadą jest właśnie wspomniana prowizja. Jednak wystarczy odpowiednio dopasować politykę cenową, aby sprzedawać z zyskiem.

Warto także pamiętać, że korzystanie z marketplace takiego jak Allegro nie wyklucza możliwości stworzenia niezależnego e-sklepu. Możesz je potraktować jako równoległe kanały sprzedażowe – tak, aby z jednej strony stopniowo budować własną markę, a z drugiej – już od pierwszych tygodni zapewnić sobie zbyt. Rozważ taki scenariusz i dokonaj rozsądnego wyboru!

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij