Jak rozliczyć zakup akcji?

Coraz więcej osób inwestuje w akcje. Jest to w pełni zrozumiałe, biorąc pod uwagę wysoką inflację oraz fakt, że wartość materialna pieniądza znacząco spada. Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, aby je rozliczyć. Tutaj pojawia się pytanie: jak to zrobić i czy są sytuacje, kiedy można być zwolnionym z tego podatku?

Jakie przychody są zwolnione od podatku?

Zacznijmy od tego, że sprzedając akcje uzyskuje się konkretny przychód i w takim przypadku należy złożyć do urzędu skarbowego PIT-38. Pamiętajcie, że tutaj nie ma znaczenia, czy sprzedaliście akcje z zyskiem czy też ze stratą. Są jednak sytuacje, kiedy to dane przychody mogą zostać zwolnione z podatku. Tutaj znaczenie ma fakt, kiedy zakupiliście akcje. Jeżeli zrobiliście to przed dniem 1 stycznia 2004 roku na podstawie publicznej oferty czy na giełdzie papierów wartościowych, to jesteście zwolnieni z płacenia podatku dochodowego. Ale musicie spełnić jeszcze jeden warunek, a mianowicie nie możecie dokonać sprzedaży akcji w ramach działalności gospodarczej. W takim przypadku tych przychodów nie wykazujecie w zeznaniu rocznym PIT.

Jakie są zasady opodatkowania?

Zasady opodatkowania zależą w dużej mierze od tego, jak sprzedaliście akcje. Jeżeli zrobiliście to za pośrednictwem biura maklerskiego, to wtedy otrzymacie informację PIT-8c. Jeżeli natomiast sprzedaliście akcję osobie, która nie prowadzi działalności gospodarczej, to wtedy nie uzyskacie od niej żadnej informacji, zaś uzyskane przychody musicie rozliczyć samodzielnie. Do tego służy PIT-38. Uzyskane przychody i poniesione koszty uzyskania przychodów wykazujecie w części C. Jeżeli otrzymaliście PIT-8c, to dane informacje wpisujecie w wierszu pierwszym. Gdy sprzedaliście akcje osobie prywatnej, wpisujecie w wierszu drugim dane z uzyskanych przychodów i poniesionych kosztów. Należy też wpisać informacje w wierszu drugim, jeżeli uzyskane przez Was przychody nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Jeżeli ze sprzedaży osiągnęliście zyski, biorąc pod uwagę koszt zakupienia akcji, to oczywiście musicie zapłacić podatek. Ale podatek musicie też zapłacić, gdy ponieśliście stratę, przy czym o wysokość tej straty będziecie mogli obniżyć dochód uzyskany z tego źródła przychodów. Nie ma się co oszukiwać rozliczenia nie nalezą do łatwych i z tego też powodu warto skorzystać z usług, jakie oferuje biuro rachunkowe Optimax.

Jak złożyć zeznanie i jaki podatek trzeba zapłacić?

Zacznijmy od tego, że stawka podatku wynosi 19%. Zeznanie możecie złożyć zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Jeżeli wybierzecie wersję papierową, to możecie ją złożyć bezpośrednio w urzędzie skarbowym, ale możecie ją także przesłać pocztą, pamiętając przy tym, aby wybrać potwierdzenie odbioru. Oczywiście należy zwrócić jeszcze uwagę, czy aby na pewno wysyłacie ją w placówce Poczty Polskiej. Jednocześnie musicie przestrzegać terminu, który obowiązuje, a mianowicie zeznanie trzeba złożyć w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia. Niewątpliwie bardziej wygodne jest zeznanie w formie elektronicznej, które możecie złożyć poprzez eDeklaracje, ale też wybierając usługę Twój ePIT. Pamiętajcie, aby złożyć zeznanie do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania w dniu składania deklaracji. Zeznanie za 2021 rok trzeba było złożyć najpóźniej do 2 maja 2022 roku. Tutaj przypominamy Wam, aby rzeczywiście skorzystać z usług profesjonalnego biura rachunkowego, gdyż pracownicy zadbają o prawidłowość rozliczeń, ale też o to, by formularz dotarł w terminie.

Czy trzeba mieć kwalifikowany podpis elektroniczny wybierać formularz w systemie eDeklaracje?

Jeżeli składacie zeznanie podatkowe online, możecie podpisać je za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Oczywiście jest to płatna opcja, jednak niewątpliwie bardzo wygodna. Możecie skorzystać też z danych autoryzacyjnych, czyli bezpłatnego podpisu elektronicznego, zawierającego identyfikator PESEL bądź NIP, imię i nazwisko, datę urodzenia oraz kwotę przychodu za ubiegły rok podatkowy. Możecie też złożyć zeznanie przez pełnomocnika i to zarówno papierowo, jak i elektronicznie. W tym przypadku trzeba skorzystać z druku UPL-1.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij