Media społecznościowe — jakie są najpopularniejsze portale, co na nich znajdziemy?
Media społecznościowe dosłownie rządzą światem. Każdego dnia nawet setki milionów użytkowników publikują w nich zdjęcia, filmy czy swoje przemyślenia w postaci postów lub komentarzy. Które z social mediów są najpopularniejsze i jaki rodzaj treści na nich dominuje?
Facebook — pierwszy globalny serwis społecznościowy
Założony przez Marka Zuckerberga serwis to do dziś największy portal tego typu, który do tego był jednym z pierwszych na rynku. Kiedy uruchomiono go w 2004 roku, miał być przeznaczony głównie dla studentów prestiżowego Uniwersytetu Harvarda. Jak szybko się okazało, popyt był znacznie wyższy i od 18 lat z Facebooka mogą korzystać niemal wszyscy ludzie na świecie z dostępem do internetu. Jedyne wymogi, które musimy spełnić to założenie konta i ukończenie co najmniej 13 lat.
Lata świetności Facebooka co prawda już przeminęły. To jednak cenny serwis, który pozwala dotrzeć w szczególności do osób powyżej 30 roku życia. Portal wyróżnia bardzo duża różnorodność treści. Na Facebooku spotkamy zdjęcia, filmy, a także zarówno krótkie, jak i bardzo długie posty. Dodatkowo ma on ogromną bazę aktywnych użytkowników. Pod koniec 2023 roku szacowano, że w ciągu miesiąca Facebooka odwiedzają nawet 3 miliardy osób. Większość z nich zostawia tzw. lajki, komentuje treści, czy samodzielnie je publikuje. Dlatego warto zainteresować się tym portalem z racji na jego duże możliwości.
Instagram — internetowy album na zdjęcia i wiele więcej
Daleko od swoich korzeń odbiega też Instagram. Pierwotnie miał on być fotograficznym serwisem społecznościowym skoncentrowanym przede wszystkim wokół zdjęć. Teraz rodzaje publikacji w tym portalu są bardzo zróżnicowane, do czego przyczyniło się między innymi przejęcie przez Facebooka.
Instagram umożliwia między innymi publikowanie krótszych i dłuższych filmów, czy tak zwanych Stories. To właśnie z nich znana jest ta platforma. Są to zdjęcia lub nagrania, które znikają z portalu po upływie 24 godzin od publikacji. Ze Stories korzysta się, by pokazać mniej ważne informacje, czy zdjęcia, które nie są wystarczająco dobre na to, by trafić na profil na stałe.
Posiadanie profilu na Instagramie tworzy też możliwości sprzedażowe, dzięki funkcji zakupy. Pozwala ona na wystawianie na sprzedaż różnych przedmiotów poprzez umieszczenie linku do stosownej strony z ofertą.
TikTok — potęga krótkich filmików
Z trójki najpopularniejszych portali najszybciej rozwijającym się jest TikTok. Stworzony w 2016 roku chiński serwis to spadkobierca chińsko-amerykańskiego portalu Musical.ly, który został przez niego zakupiony. Pod względem liczy aktywnych użytkowników TikTok może z powodzeniem rywalizować z Facebookiem. Szacunki pokazują, że w 2020 roku miały korzystać z niego nawet dwa miliardy osób.
TikTok to królestwo krótkich, wciągających filmików. Często są to treści humorystyczne, czy sarkastyczne. Z tego powodu większość jego użytkowników to osoby niepełnoletnie lub mające do 24 lat.